Hamstring

Tekst: Anjolie Engels-Wisse, Voorzitter VZA –

Drie Spieren
1 de m. Biceps Femoris (BF), 2 de m. SemiTendinosus (ST) en 3 de m. SemiMembranosus SM.

Sprint en Stretch
Afhankelijk van de sport die je beoefent, kan je een blessure oplopen aan de hamstring. Deze blessures zijn onder te verdelen in twee types: 1 het Sprint-type en 2 het stretch-type. Bij het spint-type ontstaat er spierschade aan de Biceps Femoris en bij het stretch-type is er vaak schade aan de SemiMembranosus. Beoefen je een sport waarin je veel explosieve momenten hebt, op hoge snelheid actief bent en / of waarin je vaak wil wenden en keren, dan is het de BF waaraan je schade op kan lopen. Belast je de hamstring langzaam of plots ongecontroleerd en / of gepaard gaand met extreme rek, dan kan je schade berokkenen aan je SM.

Oplopen van het risico
Er is gebleken dat het krachtenspel tussen de spiergroepen, vermoeidheid, leeftijd en etniciteit een rol speelt bij het risico een hamstringblessure op te lopen. Een verkeerde inzet kan een dermate extra belasting opleveren die kan leiden tot een te grote overbelasting met spierschade als gevolg. Tijdens het leveren van een inspanning treedt er vermoeidheid op. Het blijkt dat de kracht in de hamstring tijdens een inspanning sneller afneemt dan de kracht in de quadriceps. Het kan zijn dat je dan een ander looppatroon aan gaat nemen waarbij de flexibiliteit in de hamstring vermindert. Helaas lijkt met verhoging van je leeftijd ook het risico op een hamstringblessure toe te nemen. En ben je een negroïde sprinter, dan ben je vaak explosiever en kan je hogere snelheden bereiken dan een blanke sprinter, maar helaas blijkt uit onderzoek dat je een groter risico loopt op het krijgen van een hamstringblessure. Hoe hoger je sprintsnelheid, des te groter de krachten, met daarbij een hoger het risico op een hamstringblessure.

Kracht van de sprint
Natuurlijk wil je een blessure voorkomen en van je sport blijven genieten. Sprinten op een hoge snelheid met anderen om je heen, blijft altijd aantrekkelijk en uitdagend. Net voor het moment waarop je voet de grond raakt in een sprint is de hamstring maximaal op rek gebracht en grote krachten van het naar voren zwaaiende been worden opgevangen. Je hebt hier wel behoorlijk wat excentrische spierkracht nodig. Deze kan je opbouwen. Je kan aan de slag gaan met oefeningen die vallen onder de noemer Core Stability. Train je goed je neuro musculoskeletale systeem, dan kan je de positie van je romp blijven controleren in labiele situaties of bij een reactie op een evenwichtsverstoring.

Vaststellen van de spierschade
Raak je toch geblesseerd, dan kom je vaak terecht bij een sportfysiotherapeut. Deze zal de ontstaanswijze en het type hamstringblessure vaststellen. De diagnostiek, prognose en behandelwijze zijn verschillend per type. Een anamnese, het doorspreken van de verdere blessuregeschiedenis en ketendiagnostiek vormen samen een basis waarop de risicofactoren voor de hamstringblessure geanalyseerd worden. Tijdens het onderzoek kan er gekeken worden naar het looppatroon en een deel van het dijbeen zal onderzocht worden. De knieflexie en de heupextensie tegen weestand zal “gemeten” worden. De therapeut zal gebruik maken van een paar testen waarbij de hamstringkracht beoordeeld wordt in verhouding tot het niet-geblesseerde been. Als toevoeging op het onderzoek kan er een MRI aangevraagd worden of echografie toegepast worden. De ernst van de spierbeschadiging wordt op deze wijze zorgvuldig in kaart gebracht en onderverdeeld in verschillende gradaties. Deze kan variëren van een milde verrekking / kneuzing, met als gevolg een milde zwelling en minimaal krachtsverlies tot een ernstige verrekking / kneuzing waarbij er sprake is van een volledige ruptuur.

Herhaling voorkomen
Eén keer een hamstringblessure oplopen is al vervelend genoeg, maar je hebt na die ene keer ook nog eens een verhoogd risico op herhaling, vooral in de eerste periode na de blessure. Neem dus tijd voor herstel, laat de vorming van littekenweefsel in de gaten houden, let op je bewegingspatroon en bouw of laat je trainer, de belasting zorgvuldig opbouwen in samenspraak met de sportfysiotherapeut die je behandelt / begeleidt. In Sportgericht, het vakblad voor specialisten in beweging, wordt geconcludeerd dat elke sporter die een keer een hamstringblessure opgelopen heeft, specifiek onderzocht zou moeten worden op herstel belemmerende -en / of bevorderende risicofactoren.

Wil jij ook wel eens preventief aan de slag en / of jouw risicofactoren in kaart zien? Denk dan eens aan de Sparta Nova Test.


Bron: Sportgericht 69 / 2015 / 1